Andreas Færch

Andreas Færch

Ejer og indehaver af faerchfysio.dk
Fysioterapeut Odense

Spørgsmål? Kontakt her

Springerknæ - symptomer og behandling

Springerknæ – lyder jo ved første øjekast egentlig som noget brugbart. Især som idrætsudøver. Hvem vil ikke gerne kunne springe med sine knæ? Jeg tror dog de fleste, som døjer med springerknæ er enig med mig når jeg siger, at det ikke er det fedeste rende rundt med. Faktisk bare slet ikke fedt….

Senens funktion

Inden vi dykker dybere ned i hvad springerknæ er, så er det vigtigt at vide hvilken primær funktion vores sener har. Vores seners primære funktion er at overføre kraft fra vores muskler til vores knogler, så der sker en bevægelse over et led. Det er grunden til at alle muskler ender ud i sener og at sener typisk er meget stivere end muskler. Ved eksplosivt arbejde, eksempelvis ved hop, skal senens stivhed således være tilstrækkelig, så der sker tilsvarende hurtig overførsel af kraft til knoglen.

Hvad er springerknæ?

Springerknæ bliver ofte brugt til at beskrive forskellige typer af knæsmerter med. Jeg hører tit patienter sige, at de har fået at vide, at de har springerknæ, bare fordi de har ondt i knæene. Det er ofte ikke sådan, det hænger sammen.

Springerknæ refererer til en smertetilstand lokaliseret i den store knæsene akkurat lige under knæskallen. Er det meget smertefuldt at trykke ind der, kan noget tyde på, at det er springerknæ. Det et nemlig her at den tykke knæsene møder knæskallen. Ved mange gentagende belastninger, ved f.eks. hop og spring, opstår der en inflammatorisk tilstand i senen. Det gør der fordi der sker små mikro-overrivninger i senen og derfor forsøger kroppen at lappe sig selv sammen.

Forskellige andre faktorer kan også være afgørende for, at tilstanden opstår hos idrætsudøveren, er bl.a.:
Interne faktorer findes: BMI, højde, vægt benlængdeforskel, stramhed i forlårsmusklen
Eksterne faktorer: Underlag og træningsvolumen (ofte mange gentagelser, træninger)

Behandling af springerknæ

Der findes en del forskellige behandlingsmetoder til at få bugt med springerknæet. Bl.a. shockwave er meget benytte og i svære tilfælde kan operativ indgreb være en mulighed.
Det, der er aller bedst videnskabelig dokumentation for, virker, er styrketræning. Eller rettere sagt: Langsom tung styrketræning. Men hvad er dog det?

Langsom tung styrketræning til behandling af springerknæ
Studier har vist, at den langsomme og tunge styrketræning kan være et rigtig godt middel til at få bugt med springerknæet. Ideen er, at senen belastes så hårdt, at den superkompenserer. Superkompensation betyder, at senen (eller muskler for den sags skyld) ved belastning tænker ´Hov, jeg bliver udsat for belastning, så jeg må hellere gøre mig selv stærkere til næste gang’. Det er det princip man udnytter, når man ønsker vil gøre knæsenen stærkere.
Nu tænker du sikkert; jamen ødelægger man så i princippet ikke senen yderligere? Og jo, det gør man. Senen ødelægges en smule for så at bygge sig selv endnu stærkere.

Øvelser og træningsprincipper for springerknæ

Jeg har udvalgt 2 øvelser, der er nemme at benytte, nå du skal træne tung langsom styrketræning for knæene, nemlig benpres og leg extensions. De er nemme at gå til, da det er isoleret træning og du kan belaste forholdsvis tungt uden at skulle tænke på så meget andet. Inden du går igang med dit program, skal du overveje og huske på et par træningsprincipper:

Tempo:
Du skal udføre øvelserne langsomt. Tæl til 5 på vej ud og 5 på vej hjem.

Gentagelser:
Der skal udføres 4 sæt med 6-8 gentagelser.  

Belastning:
Du skal belaste tungt. Der skal være så tungt, at du er totalt udtrættet i musklerne når du kommer til gentagelse nr. 6 eller 8 i hvert sæt.

Restitution:
Du opnår de bedste resultater ved at restituere minimum 36 timer imellem dine træningspas. Jeg anbefaler 3-4 træningspas om ugen.

Smerter:
Det er ok at have smerter i op til 60 minutter efter endt træning.

Progression:
Begynder det er at føles nemmere at udføre, skal du justere belastningen op.

Husk at have god tålmodighed og vær vedholden i din træning. Det tager tid for senen at adaptere og blive stærkere. Du kan typisk forvente en bedring inden for 2-3 måneder.

Har du behov for fysioterapeutisk assistance? Så læs mere om fysioterapi eller idrætsfysioterapi og se hvad jeg kan tilbyde dig. Du kan også book en tid direkte

Hvis du har spørgsmål, så kontakt os endelig!

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål, du evt. måtte have inden du booker. Udfyld kontaktformularen til højre, og vi vender hurtigst muligt tilbage til dig. 

Har du spørgsmål inden booking?