Andreas Færch

Ejer og indehaver af faerchfysio.dk
Fysioterapeut Odense

Spørgsmål? Kontakt her

Løberknæ - symptomer og behandling

Har du fået konstateret løberknæ og er lidt itvivl om hvordan du skal komme over det? Så følg lidt med her:

Hvordan opstår et løberknæ?

Et løberknæ opstår ofte fordi at ydersiden af lårbensknoglen gentagende gange gnides frem og tilbage mod den store tykke sene på ydersiden af vores lår. Det sker eksempelvis ved løb. Imellem lårbensknoglen og senen ligger en lille slimsæk, der i det tilfælde bliver irriteret og hæver op. Det er det, som opleves som smerte.

Symptomer på løberknæ

Det ligger lidt i navnet, at løberknæ er en skade, der oftest opstår ved løb. Løberknæ refererer til en smerte, der fremtræder på ydersiden af knæet. Symptomerne på et løberknæ er ofte:

Tiltagende smerter på ydersiden af knæet under løbetur
Pulserede smerter efter endt aktivitet på ydersiden af knæet
Jagende smerter ned i leg eller op mod lår

Løberknæ behandling

Du skal ikke nødvendigvis i gang med at lave mange, tunge benøvelser, når du har springerknæ, da det fornemlig vil irritere dit knæ yderligere. Da det er slimsækken der er irriteret, har du først og fremmest brug for ro. Derfor kan du med fordel overveje:

Aktivitetsmodificering: Juster lidt på din træning; hyppighed, løbelængde, underlag mv.
Dæmpe symptomerne: Benyt is og muligvis smertestillende eller voltaren
Bløddelsbehandling: Udspænd på baldemuskler, evt. brug foamroller mv.

Er du stadig i tvivl om hvordan du skal håndtere dit løberknæ. Så kontakt mig nu eller book en tid direkte

Hvis du har spørgsmål, så kontakt os endelig!

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål, du evt. måtte have inden du booker. Udfyld kontaktformularen til højre, og vi vender hurtigst muligt tilbage til dig.

Har du spørgsmål inden booking?