Andreas Færch

Andreas Færch

Ejer og indehaver af faerchfysio.dk
Fysioterapeut Odense

Spørgsmål? Kontakt her

Forreste korsbåndsskader

Korsbåndsskade på forreste korsbånd er en hyppig traumatisk sportsskade, der fører til øget løshed i knæleddet. Skaden sker altid traumatisk. Oftest ved en kombination af traumatisk vrid + rotation i knæet. Hovedparten af dem, der pådrager sig denne skade, er yngre idrætsaktive mennesker. Der er flest piger, der får korsbåndsskader ift. drenge. Det er langt hyppigere at der er tale om en forreste korsbåndsskade sammenlignet med bagerste, da det bagerste korsbånd er langt stærkere.

Symptomer på korsbåndsskader
Som hovedregel findes der to indikationer på, at der med stor sandsynlighed er tale om en korsbåndsskade på forreste korsbånd. 
I forbindelse med en overrivning af forreste korsbånd, ses ofte meget og hurtig hævelse af knæet. Dette skyldes, at der er meget blod i det bristede korsbånd, der hurtigt ved overrivning fylder knæet med hævelse. 
En anden indikation er, som tidligere nævnt, løshed i knæet. Måske vil du opleve, at knæet pludselig kan give efter under dig, når du går. Du vil du også opleve, at underbenet kan ’trækkes’ langt frem i forhold til lårbensknoglen.

Korsbåndsskade – operation eller ej
Korsbåndsskader behandles både med operation eller konservativt (kun gennem træning). Fælles for begge behandlinger er at minimere løsheden. 
Hvis man opererer, benyttes andre sener i kroppen som en erstatning for det ødelagte korsbånd. Eksempelvis dele af knæsenen eller hase-senerne. Det er nemlig ikke muligt at syg det gamle korsbånd sammen, da det flosser. 
Om man vælger den ene behandlingsform frem for den anden afhænger af flere ting. Alder, hvilken sport man skal tilbage til og flere andre parametre. 

Genoptræning af korsbåndskader
Uanset om du bliver opereret eller ej, så har du behov for genoptræning af knæet; både mobilitets-, stabilitets- og styrketræning af knæet muskler. Træningen skal bygges langsomt op. I starten af et forløb har du oftest kun behov for små lette øvelser, der stimulerer knæets muskler. Du vil nok også opleve, at der er hævelse og stramhed i leddet. Derfor skal du lave mobilitetstræning. Især knæstræk.
Når du begynder at kunne strække og bøje knæet fuldt, kan du påbegynde øvelser med større bevægeudslag og generelt bevæge dig mere over i styrketræningsdelen
Det er vigtigt at knæet ikke hæver for meget over efter endt træning. Det er et tegn på, at du har overtrænet i forhold til hvad knæet kan på nuværende tidspunkt. 

Har du behov for sparring i forbindelse med dit genoptræningsforløb? Så book gerne en tid nu. 
Vil du læse mere om hvad vi tilbyder? Så klik ind og se hvad vi tilbyder af idrætsfysioterapi

Kilder: 
Dansk Selskab for Sporsfysioterapi
https://www.sportsfysioterapi.dk/media/1145/fagligt_katalog_acl_2017.pdf
Sundhed.dk
https://www.sportsfysioterapi.dk/fagligt/fagligt-katalog/knae-2012-2016/acl/

 

Hvis du har spørgsmål, så kontakt os endelig!

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål, du evt. måtte have inden du booker. Udfyld kontaktformularen til højre, og vi vender hurtigst muligt tilbage til dig. 

Har du spørgsmål inden booking?