maj 16, 2020Andreas (80 of 205)FB
Andreas Færch

Ejer og indehaver af færchfysio.dk
Fysioterapeut Odense

Hælspore, svangsenebetændelse, inflammation under fod?! ’Kært’ barn har mange navne og det kan være forvirrende. Hvis du har fået konstateret en hælspore, så kan du roligt læse med videre. Så guider jeg dig sikkert igennem behandling af hælspore! Læs med…

Hvad er hælspore?
Hælspore bruges ofte som en bred betegnelse for ’smerter under hælen’ og der kan i virkeligheden være mange årsager til smerter i hælområdet. For at være mere specifik, så refererer hælspore i virkeligheden til en inflammatorisk tilstand i svangsenen. Altså i den lange tykke sene under foden. Oftest sidder smerterne også lige der hvor svangsenen hæfter på hælknoglen. Andre navn, der er mere ’korrekt’ at bruge om hælspore, er ’Fasia Plantaria’ eller Plantar fasciitis’.

Sådan er symptomerne ved hælspore
 Smerter under foden er selvfølgelig et symptom, men oftest vil smerterne være tilstede lige foran hælknoglen, der trækker ud mod resten af svangen. Mange beskriver følelsen af at gå på glasskår. Der er oftest smerter både i hvile og ved aktivitet som gang/løb og værst hen mod aftenen.

Behandling af hælspore
Du kan med to meget simple øvelser træne din smerter væk. Alt du skal gøre at er væbne dig med tålmodighed, for når der er tale om en seneskade, som hælspore, så kan det tage lidt længere tid for senen er vende tilbage til sin normale tilstand. Ganske enkelt fordi der ikke er så meget blodtilførsel til sener, som der til muskler. Svangsenen heler altså langsommere end eksempelvis muskler og knogler. Der er bred konsensus om, at tung og langsom styrketræning er effektivt mod hælspore.

Men nu tænker du sikkert – det er da ikke muligt at træne tung styrketræning derhjemme?!
Jo, det er det faktisk! Det er faktisk muligt at belaste senen så tungt, at det er tilstrækkeligt for en effektiv opheling. Men er det smart at belaste en sene, der i forvejen er irriteret, tænker du sikkert?! Det korte svar her er: Ja! Din sene tager ikke skade af at blive belastet – tværtimod! Eller det vil sige, at din sene faktisk tager lidt skade af at blive belastet. Når man træner og dermed belaster senen, udsætter man den for en masse mikro-traumer. De små mikro-traumer man påfører senen, opheler kroppen selv efter endt træning og opbygger den endnu stærkere! Det kalder man også for superkompensation. Skide smart! Hælspore øvelser Hælspore øvelser: Der findes 3 øvelser for hælspore jeg vil anbefale dig at lave. Den ene er en styrketræningsøvelse og de to andre er mobiliseringsøvelser.

Du skal i styrketræningsøvelsen have fokus på at udføre den langsomt og med god kontrol. Styrketræningsøvelsen: 4 sæt / 6-8 gentagelser / 1-1,5 minutters pause.
Mobiliseringsøvelsen: Hold strækket i 30 sek-1 min / Pause i 30 sek / Gentag 5 gange
Boldøvelse: Rul frem og tilbage langsomt over de ømme punkter

Behandling af hælspore – Fysioterapeut Odense

Har du stadig svært ved at komme af med smerterne? Book tid online, så hjælper jeg dig godt videre.

Hvis du har spørgsmål, så kontakt os endelig!

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål, du evt. måtte have inden du booker. Udfyld kontaktformularen til højre, og vi vender hurtigst muligt tilbage til dig.

Har du spørgsmål inden booking?