maj 16, 2020Andreas (10 of 205)FB
Andreas Færch

Andreas Færch

Ejer og indehaver af faerchfysio.dk
Fysioterapeut Odense

Spørgsmål? Kontakt her

Ondt i lænden - sådan behandler du det selv

Du har helt sikkert prøvet det før og måske er du tilfældigvis røget fordi denne artikel, netop fordi du lige har fået akut ondt i lænden. Selv den mindste bevægelse du laver provokerer smerterne og det er næsten umuligt at være til. Hvis det er ca. sådan du føler det, så læs med her: 

Hvorfor får man akut ondt i lænden? 
Der kan være mange årsager til, at man får akut ondt i lænden. Dog er det helt sikkert, at chancen for at det er i den mere alvorlige ende af skalaen er ret lille. Mange er bange for, at de har fået diskusprolaps i lænden, når de oplever akutte rygsmerter. I 80-90 procent af alle tilfælde med akut ondt i lænden, skyldes det dog led- og/eller muskelsmerter. Eksempelvis ledlåsninger eller overbelastningsmerter i muskulaturen. 
Som sagt kan årsagerne være mange og der er ikke noget entydigt svar på, hvorfor nogen pludselig får ondt i lænden. Nogen af de risikofaktorer der dog kan være er f.eks; dårlig fysisk form, for tunge løft i forhold eller stressrelateret smerte. 

Sådan behandler du selv dine lændesmerter
Behandling af lændesmerter består ofte af flere ting. Dels øvelsesterapi; mobilisering og træning, men du skal også arbejde med andre tiltag. Det et eksempelvis vigtigt at du fortsat holder dit aktivitetsniveau så højt dine smerter tillader det. Det stimulerer nemlig til hurtigere healing af ryggen. Almindelige dagligdagsaktiviteter er nemlig også træning. Udover det skal du også mærke efter, om du er psykisk bebefindende. Oplever du stress på arbejdet eller der hjemme? Sådan nogen ting kan også fastholde rygsmerter. Jeg vil komme lidt mere ind på træningsdelen i følgende afsnit, da jeg oplever i min egen praksis, at det har kæmpe stor effekt på smerter og virkelig kan afhjælpe ondt i landen. 

Øvelser – the way to go!
Træning af akutte lændesmerter kan mange ting. Eksempelvis øge bevægeligheden i muskler og led, varme de ømme muskler op eller træne dem stærkere og gør dem mere modstandsdygtige over for nye skader. Jeg vil forsøge at give et par eksempler på forskellige bevægeligheds- og træningsøvelser, som jeg benytter mig meget af. Du kan begynde på at lave dem, i større eller mindre grad, samme dag du oplever rygsmerter. Du skal lave alle øvelserne 3 sæt af 10 reps pr. sæt. Jeg anbefaler dig at lave dem 2 gange dagligt. 

Har du rygsmerter og søger du fysioterapeutisk assistance? Læs mere om fysioterapi eller kontakt mig nu og hør mere om dine muligheder

Hvis du har spørgsmål, så kontakt os endelig!

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål, du evt. måtte have inden du booker. Udfyld kontaktformularen til højre, og vi vender hurtigst muligt tilbage til dig. 

Har du spørgsmål inden booking?